TEME
Supernovatravel 486x60 M1
Filiptravel2016Baner468x60

Carving skije

Audi Carbon Ski

Klasične „ravne“ skije se ne proizvode od kraja 90-tih godina prošlog veka. Imale su skoro nepromenjenu širinu duž skije, pri čemu je ta širina bila mnogo manja od širine najužeg dela današnjih carving skija.

Kod carving skija je širina prednjeg i zadnjeg dela osjetno veća od širine srednjeg dela skije. Bočni rubovi tako čine zaobljenu liniju u obliku parabole, kružnog luka ili kombinacije ta dva oblika. Kada se ta zaobljena linija kroz tri tačke (vrh, sredina i rep skije) svede na dio kružnice, radijus te kružnice se naziva „radijus skije“ i čini vrlo važnu karakterisitiku skije.

Često se misli da je radijus skije u stvari radijus zavoja koji se najlakše izvodi tom skijom, ali to nije tačno. Postoji veza između radijusa skije i radijusa zavoja, a ta veza je nagib skije prema podlozi: što veći nagib to manji radijus zavoja usljed savijanja skije.

Razlika u geometriji carving i klasičnih skija je rezultovala razlikom u načinu izvođenja skijaškog zavoja. Kako je klasična skija bila „ravna“, to se zavoj izvodio prebacivanjem težine na prednji dio skije što je dovodilo do boljeg „hvatanja“ rubnika u prednjem delu skija te bočnog otklizavanja rasterećenih rubnika u zadnjem delu skija. Pri tom je skijaš iz zavoja u zavor vršio opterećenje i rasterećenje skije, tj. skijanje se svodilo na rad tela gore-dole i rotaciju donjeg dela tela u odnosu na gornju (zbog otklizavanje repova). Tragovi u snegu su izgledali ovako:


Kod carving skija zavoj izvodi bočni radijus skije, te se skijaš samo naginje u stranu, a skije „same“ skreću. Naravno, sa carving skijama se može skretati i na stari način otklizavanjem repova, a trag nakon čistog carving zavoja izgleda ovako:


Prve carving skije su se počele serijski proizvoditi 1994.-te godine. To je bio Elanov model SCX (SideCut Extreme). Ideju su prihvatili i drugi proizvođači i vrlo brzo je krenula carving revolucija. Na juniorskom prvenstvu SAD-a 1996.-te godine je samo jedan mladi takmičar imao carving skije (K2)  i u četiri discipline je osvojio tri zlata i jedno srebro. Momak se zvao Bode Miller. Tim je bila zapečaćena sudbina starih ravnih skija.

 

                 Za sajt Skijanje.rs - Stevo Kantar (stekan na forumu), Banja Luka

Komentari:

  • od kako sam potpuno savladala carving ne pada mi na pamet da vozim skije na nacin kako sam vozila nekada (old school). voznja carving skija je pravo uzivanje

    Poslao lola, 19.03.2015 12:08

  • Za one koji su skijali sa iznajmljenim skijama tokom poslednjih 20-ak godina, sto je slucaj samnom, ovo je novina kad a je u pitanju nacin pravljenja zavoja. Bio sam ubedjen da svi skijasi koje sam vidjao tokom ovog vremena nisu bas najbolji tehnicari (ne krecu se gore dole, nije im telo okrenuto uvek ka padini i nema prebacivanja tezine, niti su im skije sastavljene sve vreme skijanja). Mislio sam da zahvaljujuci kratkim skijam vise slicugaju nego sto se skijaju (jednostavno na silu okrecu skije, za koje, sobzirom da su kratke i nije potrebna neka velika sila). Odlicno objasnjenje za one koji su se samo skijali, zadovoljni svojom tehnikom, a pritom ne prateci sta se stvarno desava sa skijama i ne razmisljajuci da su novi oblik i duzina skija ustvari doveli do razvoja novog stila (tehnike) skijanja....... STARA GARDA!

    Poslao Ilir Hasani, 09.03.2014 14:08

Pošaljite svoj komentar


Geometrija skija

Torsion Flex300x200

Već duže vreme proizvođači skija za alpsko skijanje proizvode isključivo carving skije,  tako da se danas podrazumeva da se pojam "skije" odnosi...

Podela skija

nova igracka

Od kraja prošlog milenijuma kad je počela Carving revolucija pa do dana današnjeg, iz sezone u sezonu izlaze novi modeli skija, menja...

Održavanje skija – iskustva iskusnijeg rekreativca

odrzavanje skija

Ako skije mogu da idu po snegu savršeno "glatko" i da se sa njima upravlja uz minimalan napor, zašto mnogi skijaši...